Luhdalle osaomistus itävaltalaisesta kenkävalmistajasta Dachsteinista

Luhta allekirjoitti tänään keskiviikkona Salzburgissa sopimuksen itävaltalaisen kenkävalmistajan Dachsteinin osaomistuksesta ja strategisesta kumppanuudesta. Yhteistyön tavoitteena on kasvattaa Luhdan kenkäosaamista sekä tukea Dachsteinin kansainvälistymistä.

Luhta hankki nyt tehdyllä kaupalla 49 prosentin osuuden itävaltalaisesta Dachstein-kenkävalmistajasta sen pääomistajalta rahoitusyhtiö Austro Holdingilta. Omistusjärjestelyjen tavoitteena on tukea Dachsteinia sen kansainvälistymisstragian toteutuksessa sekä hankkia lisää kenkäosaamista Luhta-konserniin outdoor-segmenttiin. Toistaiseksi Luhta-konserni on suunnitellut ja valmistanut outdoor- ja vapaa-ajankenkiä Luhta- ja Icepeak-merkeillä.

–    Dachstein on todella mielenkiintoinen vahvassa kasvussa oleva perinteikäs, mutta modernilla tavalla outdoor-segmentissä toimiva merkki, jonka kansainvälistä kasvustrategiaa Luhta strategisena partnerina haluaa voimakkaasti tukea. Dachstein täydentää erinomaisesti sekä Luhdan tuote- että brändiportfoliota (Icepeak, Luhta, Rukka ja Torstai), joilla yhtiömme kasvaa outdoor- ja sportswear-markkinoilla, toteaa Luhta-konsernin toimitusjohtaja Vesa Luhtanen.

Osuuden myyneen rahoitusyhtiö Austro Holdingin toimitusjohtaja Kerstin Gelbmann puolestaan on tyytyväinen Luhdan mukaantuloon Dachsteinin strategiseksi kumppaniksi. Yhteistyön odotetaan parantavan Dachsteinin asemaa innovatiivisena outdoor-kenkäbrändinä saksankielisessä Euroopassa, joka on Luhta-konsernin vahvaa vientialuetta.

Luhta–konsernin liikevaihto oli 245 miljoonaa euroa vuonna 2017. Yhtymä työllisti tilikaudella keskimäärin 1700  henkilöä. Konsernin päämarkkinat ovat kotimaan lisäksi Saksassa, Ranskassa, Venäjällä ja Hollannissa. Yhtymän tunnetuimmat merkit ovat Luhta, Rukka, Icepeak, Torstai, Ril’s ja Your FACE. Lisäksi yhtymään kuuluu muodin kokonaispukeutumiseen keskittynyt Aleksi 13 –vähittäiskauppaketju, rentoon sportswear-henkiseen pukeutumiseen keskittynyt Luhta Brand Store –ketju, naisten muotia tarjoavat Your FACE- ja Ril’s-myymälät, TopSport-urheilukauppaketju sekä edullisesti edellisten sesonkien mallistoja ja erikoiseriä kuluttajille tarjoavat Luhta Outlet –tehtaanmyymälät.

Dachstein
Dachsteinilla on yli 90-vuotiset perinteet jalkinevalmistajana. Brändi on vuodesta 1925 asti yhdistetty perinteiseen itävaltalaiseen kengänvalmistuksen ammattitaitoon ja innovatiivisiin ideoihin.  Alpinismi ei ole Dachsteinille vain urheilua tai kilpailua, vaan ennen kaikkea filosofia, intohimo ja elämäntapa. Dachsteinin pääomistaja on tällä hetkellä itävaltalainen sijoitusyhtiö Austro Holding.