Luhdan myynti kasvoi Keski-Euroopassa

Luhta-konsernin jatkaa laajentumistaan edelleen Eurooppaan. Saksa jatkaa suurimpana vientimaana. Suomessa panostettiin edelleen omaan vähittäiskauppaan avaamalla kymmenen uutta myymälää. Tulevaisuuden kilpailukyvyn varmistamiseksi konserni investoi koko Eurooppaa palvelevan Lahden logistiikkakeskuksensa toimintojen kehittämiseen.

Suomen taloudessa on nyt positiivinen vire. Kuluttajien luottamus on korkeimmillaan sitten edellisen talouskriisin vuonna 2007, ja vähittäiskaupan kehitys on kääntynyt lievään nousuun. Luhta-konserni vastasi kuluttajien odotuksiin kehittämällä omia vähittäismyymälöitään. Konsernin merkkien tukkumyynti kehittyi edelleen vahvimmin Keski-Euroopassa.

Investoinnit Suomeen jatkuvat

Konsernin vähittäiskauppaketjuissa on kova kehitysvauhti meneillään. Suomessa rentoon ajankohtaiseen sportswear-henkiseen pukeutumiseen keskittynyt Luhta Brand Store –ketju, naisten muotiin erikoistunut Your FACE –ketju ja TopSport-urheilukauppaketju jatkoivat laajentumista uusille paikkakunnille. Ketjujen laajeneminen jatkuu myös tänä vuonna. Aleksi 13 –ketjun myymälöitä puolestaan suljettiin pienemmistä kaupungeista – jatkossa ketjun myymälät keskittyvät päämarkkina-alueille suuriin kaupunkeihin painopistealueena pääkaupunkiseutu.

Konsernin investointiprojekti Lahden logistiikkakeskuksen tehokkuuden parantamiseksi Nastolassa etenee suunnitellusti. Työt käynnistyivät loppuvuodesta 2016, ja muutostöiden viimeisen vaiheen suunnitellaan valmistuvan loppuvuodesta 2019. Noin 25 miljoonan arvoisen investointiprojektin tuloksena noin kaksi kolmasosaa nykyisestä 30 000m2:n varastotilasta muuttuu automatisoiduksi logistiikkakeskukseksi. Lahden logistiikkakeskuksesta hoidetaan koko Euroopan toimitukset.

–    Olemme panostaneet viimeisen vuoden aikana kansainvälisen kasvun mahdollistumiseksi varastotoimintoihin Lahdessa ja Suzhoussa, Kiinassa. Näiden päävarastojen toimintatehokkuuden (toimitusnopeus ja -varmuus) lisääntymisen avulla kasvutavoitteiden toteuttaminen laadukkaasti on hallittavissa. Markkinavaatimukset ovat kiristyneet ja toimitusaikavaatimukset etenkin isoilla vähittäisasiakkailla ovat lisääntyneet. Myös verkkokauppa-asiakkaamme odottavat meiltä koko ajan nopeutuvampaa toimintaa ja toimitusvarmuutta, toteaa toimitusjohtaja Vesa Luhtanen.

Kasvua Keski-Euroopasta

Saksa on vakiinnuttanut paikkansa konsernin suurimpana tukkumyyntimaana. Myös muissa Keski-Euroopan maissa myynti on kasvussa. Mielenkiintoisimmat kasvualueet ovat Venäjällä, Kiinassa sekä Keski- ja Etelä-Euroopassa.
Vuonna 2017 Luhta-konsernin liikevaihto päätyi 245 miljoonaan euroon ja liikevoitto 16,1 miljoonaan euroon.

–    Olemme jatkaneet panostamista Icepeakin markkinointiin Keski-Euroopassa. ”Tested Out There” –kampanja on kasvattanut Icepeak-merkin tunnettuutta entisestään ja parantanut tuotteiden ulosmyyntiä erityisesti saksankielisillä alueilla. Alkuvuonna panostuksemme Lahden MM-hiihtoihin lisäsi sekä Luhta- että Icepeak-merkkien näkyvyyttä niin kotimaassa kuin kansainvälisessä mediassa, Vesa Luhtanen jatkaa.

Luhta–konsernin liikevaihto oli 244,9 miljoonaa euroa vuonna 2017. Tilikauden liikevoitto oli 16,1 miljoonaa euroa. Yhtymä työllisti tilikaudella keskimäärin 1700 henkilöä. Konsernin päämarkkinat ovat kotimaan lisäksi Saksassa, Ranskassa, Venäjällä ja Hollannissa. Yhtymän tunnetuimmat merkit ovat Luhta, Rukka, Icepeak, Torstai, Li-Ning, Ril’s ja Your FACE. Lisäksi yhtymään kuuluu muodin kokonaispukeutumiseen keskittynyt Aleksi 13 –vähittäiskauppaketju, rentoon sportswear-henkiseen pukeutumiseen keskittynyt Luhta Brand Store –ketju, naisten muotia tarjoavat Your FACE- ja Ril’s-myymälät, TopSport-urheilukauppaketju sekä edullisesti edellisten sesonkien mallistoja ja erikoiseriä kuluttajille tarjoavat Luhta Outlet –tehtaanmyymälät.