Luhta kauppakeskus Triplassa syksyllä 2019 avautuvan musiikkimuseon yhteistyökumppaniksi

Suomalainen musiikki ja sen tekijät laidasta laitaan ovat pääosassa elämyksellisessä ja toiminnallisessa, nykyajan teknologiaa monipuolisesti hyödyntävässä museossa, joka avautuu lokakuussa 2019 osana Pasilan uutta Tripla kauppa- ja elämyskeskusta. Samaan aikaan Triplassa avaavat myös konsernimme Aleksi 13 -, TopSport-, Luhta Brand Store- ja Your FACE –myymälät. Uuden musiikkimuseon museoalan pääyhteistyökumppanina toimii Suomen kansallismuseo. Luhta on ensimmäinen Finnish Music Hall of Fame -pääyhteistyöyritys.

Uusi musiikkimuseo liittyy osaksi pohjoismaisten musiikkimuseoiden ketjua, johon kuuluvat muun muassa Ragnarock Roskildessa Tanskassa, Rockheim Trondheimissa Norjassa ja ABBA-museo Tukholmassa. Se vertautuu myös maailmalla yleisiin kunniagallerioihin eli Hall of Fame -museoihin, mistä juontuu tulevan museon englanninkielinen nimi Finnish Music Hall of Fame.

Kaikki musiikin lajit samassa kunniagalleriassa

Suomalainen versio kunniagalleriasta ja sen ympärille muotoutuvasta museosta on ainutlaatuinen. ”Meillä kunniagalleriaan kootaan kaikkien musiikinlajien huippuja kapellimestareista räppäreihin, hevibändeistä kansanmusiikkiyhtyeisiin, sinfonikoista iskelmän tekijöihin ja artisteihin”, kertoo hankkeen ideasta ja toteutuksesta vastaavan Finnish Music Hall of Fame Oy:n hallituksen puheenjohtaja Mikko Vanni ja jatkaa: ”Ennakkoluulottomasti klassista ja populaaria musiikkia yhdistelevä museo tarjoaa tilaisuuden uudenlaisiin löytöihin, kohtaamisiin ja rajanylityksiin”.

Musiikkimuseon ensimmäiset yhteistyösopimukset allekirjoitettu

Musiikkimuseon museoalan pääyhteistyökumppanina toimii Suomen kansallismuseo.

Luhta on ensimmäinen Finnish Music Hall of Fame -pääyhteistyöyritys. ”Odotan mielenkiinnolla musiikkimuseon avautumista ja yhteistyön käynnistymistä monella eri tavalla. Kaikki Triplassa olevat ketjumyymälämme Luhta Brand Store, Top Sport, Aleksi 13 ja YourFace tulevat olemaan tässä hankkeessa aktiivisesti mukana”, sanoo Luhdan toimitusjohtaja Vesa Luhtanen.

”Yhteistyö tarjoaa Luhdalle paljon mielenkiintoisia yhteistyömahdollisuuksia museon tarjonnan markkinoinnissa sekä elämysten tarjoamisessa Triplassa toimivien vähittäiskauppojemme asiakkaille: konsertteja, artistivierailuja, asiakastilaisuuksia – paljon mielenkiintoista nähtävää ja kuultavaa kanta-asiakkaillemme.”

Teknologia luo elämyksiä uudentyyppisessä museossa

Uudessa musiikkimuseossa nykyajan teknologialla on keskeinen osa esine- ja kuvakerronnan rinnalla. Tämä mahdollistaa tilojen muuntumisen uudenlaisiksi, monitasoisiksi musiikki- ja museoelämyksiksi. Musiikkimuseon yksi tavoite on esitellä ja myös viedä maailmalle nuorten kotimaisten teknologiayritysten virtuaalitodellisuuteen ja lisättyyn todellisuuteen liittyviä keksintöjä, jotka tarjoavat mahdollisuuden nauttia soiton, laulun ja tanssin iloista uusilla tavoilla.

Triplasta Helsingin toinen keskusta

Uusi musiikkimuseo on osa valtavaa uutta Tripla-kauppa- ja elämyskeskusta, joka avautuu samanaikaisesti musiikkimuseon kanssa lokakuussa 2019 Keski-Pasilassa. ”Triplasta tulee Helsingin uusi keskusta, ”the Heart of Helsinki”. Saavutettavuudeltaan Tripla on aivan omaa luokkaansa erinomaisten liikenneyhteyksien ansiosta. Joka neljäs suomalainen saavuttaa Triplan puolessa tunnissa ja vuosittaiset kävijämäärät tulevat ylittämään 40 miljoonan rajan. Musiikkimuseo musiikkimaisine ravintoloineen ja museokauppoineen on merkittävä osa Mall of Triplan elämystarjontaa, niin kotimaisille kuin kansainvälisille vieraille.